Jeremias – Wentylacja w szkołach – realny problem, konkretne rozwiązanie

Jakość powietrza w placówkach edukacyjnych

Złe warunki higieniczne w klasach szkolnych, wynikające z nieodpowiedniej jakości powietrza, to problem dotyczący niemal wszystkich placówek oświatowych w Polsce. Budynki użyteczności publicznej, takie jak przedszkola, szkoły czy uczelnie, są najczęściej wyposażone w wentylację naturalną (grawitacyjną). W czasach, gdy energia była tania, a stolarka okienna nieszczelna, wymiana powietrza następowała głównie przez nieszczelności okienne. W sezonie grzewczym, a także poza nim, po prostu uchylano okna. Sporadyczne wietrzenie sal szkolnych poprawia jakość powietrza tylko na krótko. W salach, które uczniowie opuszczają jedynie podczas przerw lekcyjnych, okna są otwierane na chwilę, co w sezonie grzewczym jest nieefektywne i często pomijane z obawy przed przeziębieniami.

 

Alarmujące dane – CO₂, pyły i mikrobiologia

Wiele badań wykazało, że stężenie CO₂ w klasach szkolnych często przekracza wartość graniczną 1000–1200 ppm, osiągając nawet ponad 3000 ppm podczas lekcji. Dodatkowo, w pomieszczeniach bez odpowiedniej wentylacji utrzymuje się stężenie pyłu zawieszonego porównywalne z powietrzem zewnętrznym, co negatywnie wpływa na zdrowie uczniów, zwłaszcza w miejscowościach o złej jakości powietrza.

Brak skutecznej wentylacji sprzyja także wzrostowi poziomu skażenia mikrobiologicznego, co prowadzi do szybszego rozprzestrzeniania się chorób przenoszonych drogą kropelkową.

Wpływ na koncentrację i wyniki w nauce

Według raportów, ponad 90% polskich szkół posiada wyłącznie wentylację grawitacyjną. Ma to bezpośredni wpływ na proces uczenia się – obniża koncentrację, pogarsza samopoczucie i skuteczność przyswajania wiedzy.

Termomodernizacja bez wentylacji?

W ramach termomodernizacji szkoły otrzymują nowoczesną stolarkę okienną, izolację termiczną ścian oraz energooszczędne źródła ciepła. Choć poprawia to bilans energetyczny budynku, często pomija się kluczowy element – skuteczną wentylację.

W istniejących obiektach edukacyjnych pojawiają się ograniczenia techniczne: brak sufitów podwieszanych, szachtów instalacyjnych czy przestrzeni technicznej co  bardzo utrudnia lub wręcz uniemożliwia montaż klasycznych systemów nawiewno-wywiewnych.

 ROOMMASTER – decentralne rozwiązanie od Jeremias

Idealnym rozwiązaniem jest decentralny rekuperator z funkcją ogrzewania i chłodzenia – ROOMMASTER od Jeremias.

W przeciwieństwie do tradycyjnych systemów, nie wymaga prowadzenia kanałów nawiewnych i wyciągowych, ani ingerencji w strukturę budynku.

ROOMMASTER można łatwo zamontować na zewnętrznej ścianie klasy, biura, domu czy hotelu – jako zamiennik grzejnika. Urządzenie wyposażone jest w ciche i energooszczędne silniki EC oraz wydajny wymiennik krzyżowo-przeciwprądowy lub entalpiczny (odzysk wilgoci).

 

Inteligentna wentylacja tylko wtedy, gdy trzeba

ROOMMASTER wentyluje tylko jedno pomieszczenie – dokładnie wtedy, gdy jest to potrzebne. Może działać niezależnie w trybie wentylacji, ogrzewania lub chłodzenia. Dzięki czujnikom CO₂ (standard), wilgotności (RH) i radonu (opcjonalnie), urządzenie uruchamia się tylko przy przekroczeniu ustalonych progów, co pozwala ograniczyć zużycie energii nawet o 35%.

Większe jednostki ROOMMASTER dostarczają więcej powietrza niż systemy centralne, co pozwala szybciej przewietrzyć pomieszczenie. System działa autonomicznie, bez potrzeby stosowania zaawansowanego sterowania.

Podsumowanie

ROOMMASTER to to energooszczędne, inteligentne i gotowe do działania bez kosztownych przeróbek budowlanych urządzenie, jako odpowiedź na realne potrzeby szkół, biur i mieszkań – szczególnie tam, gdzie klasyczne systemy wentylacyjne są trudne do wdrożenia.

Poznaj pełną gamę rozwiązań wentylacyjnych Ekkoair by Jeremias – w tym innowacyjne centrale ROOMMASTER – na stronie www.jeremias.pl. Oddychaj świadomie – komfort zaczyna się od jakości powietrza.